fbpx
Johan Borups Højskole Valgfag
My Own Boss redaktionen, vår '19, Robin Iborn

Forstandertanker

Giv de unge lidt af deres forsømte forår tilbage

Blogindlæg posted 05.05.2020

Samfundet er så småt begyndt at åbne op. Frisørerne kan igen få lov at klippe de nu lange karantænetotter af folket, tandlægerne kan igen advare mod Karius og Baktus og de yngste er tilbage i dagsinstitutionerne og på skolebænken. Men hvad med de unge?

Den omvendte verden:

I søndagens klumme i Politiken sætter forstander Bjørn Bredal fokus på ungdommen og den pause, deres liv er blevet sat på forårsaget af Covid-19 karantænen:

”Jeg tror måske, det er disse store børn, teenagere og unge, der kommer til at yde nogle af de største ofre for vores fælles sundhed. Kunne vi ikke prioritere højt, at de unge dog får lidt af deres forsømte forår 2020 tilbage?”

I forlængelse af den norske sundhedsminister, Bent Høie og hans bevægende tale til ungdommen, giver Bjørn nogle eksempler på hvilket store begivenheder, de unge bliver frataget: ”Den voksne kan se frem til at vende tilbage. Men den unge mister noget umisteligt. En sommer, der aldrig vender tilbage. Karameldagen i 9. klasse. Studenterfesten og turen i åben vogn. Året på efterskole. Foråret på højskole.​​En hel generation af unge mellem 15 og 25 er sat i husarrest og har fået deres liv sat på pause. De får drømme knust, og de bøder for noget, de ikke har gjort. Det gør vi alle sammen, men de unge bøder mest. Det synes jeg er den omvendte verden”, skriver Bjørn i sin klumme.

Det større perspektiv:

Bjørn refererer efterfølgende til et ganske vedrørende emne, nemlig højskolelivet: ”Som højskoleforstander er jeg særlig optaget af de unge voksne, vi har på skolen. Hvis man kender et ungt menneske, der går eller har gået på højskole, så ved man, hvor afgørende en livsfase det er. Højskoleopholdet er et afgørende, et formativt halvt eller helt år i et ungt menneskes liv. Og i parentes det større perspektiv: Meget i Danmark, i vores samfund, kultur og erhvervsliv er præget af, at så mange unge danske finder sig selv og en vej i livet netop på en højskole. Høje krav til det faglige og til fællesskabet. Stor frihed under ansvar. Centrale ideer, som former højskolernes unge.”

Afslutningsvis refererer Bjørn til den danske forfatter Peter Seebergs novelle ’Argumenter for benådning’, og giver i forlængelse heraf sin mening til kende: ”Jeg synes, der er mange gode argumenter for benådning af de unge. Der er musik i dem, og de er uskyldige. Kan det ikke tælle som formildende omstændigheder?”

Du kan læse hele debatindlægget i lørdagens udgave af Politiken.  Du kan også finde flere forstandertanker her.

Fotokredit: Højskolens valgfag My Own Boss, find deres blog her.

DEN DIGITALE HØJSKOLE

Vi vil gerne invitere offentligheden indenfor til  nogle af alle de ting, der foregår i vores digitale højskolefællesskab. På den digitale højskole mødes vi hver morgen kl. 9.00 til morgensang og morgensamling, efterfulgt af undervisning på linjefagene. Vi får også daglige bevægelsestip fra Julie Sass, der har taget Urban Movement indenfor i karantænen. Og så har vi glæde af vores køkken-team Charlotte Grønlykke og Molly Carlsens TV-køkken, der viser opskrifter til lækre billige retter, bagetips og anekdoter. Vi har daglige ’Gør-det-selv-med-Jakob-Pedel’ tips til hvordan man kan fixe og optimere sit hjem, nu når tiden er til det. Vi skal også på CPH:DOX festival, på hjemmebesøg hos elever i karantæne, til Corona-koncerter, til Zoom-fest og ferniseringer. Følg med her på hjemmesiden, på vores facebookside og instagram.

Den digitale højskole – blogopslag, morgensang, opskrifter mm.

Bjørn Bredal
Forstandertanker: Unge