Gå nu hjem!

arbejderkritisk aktion

Blogindlæg posted 13.12.2018

En sen aften i slutningen af november blev Københavns facader og stilladser plastret til med røde og sorte bannere. “Gå nu hjem!” og “Har du også stress?” var nogle af kampråbene, Københavnerne blev konfronteret med, da de dagen efter satte afsted mod deres arbejde. Aktionens budskabet blev effektivt opsummeret i hashtagget, der var anført på bannerne: #15timersarbejdsuge.

Nu kan Johan Borups højskoles blog så bringe en afsløring: Det var eleverne fra valgfaget Tænketanken, der stod bag aktionen for en kortere arbejdsuge, som efterlod bl.a. de sociale medier og et københavnsk lokalblad i en tilstand af befippelse. Aktionen var en kulmination på et længere forløb, hvor netop arbejdet som sådan kom i kritisk behandling. Hvorfor er det, vi arbejder så meget, som vi gør, når vi samtidig er både rigere og mere stressede end nogensinde før? Hvorfor kobles identitet og mening i stigende grad med arbejdet, så arbejdsløshed ikke blot er forbundet med manglende indtægt men også et grundlæggende identitetstab? Det var sådanne spørgsmål, eleverne stillede sig selv og hinanden i et forsøg på at trænge ind bag arbejdsetikkens panser.

#15timersarbejdsuge var udtryk for et dybtfølt forsøg på at gøre op med den rodfæstede idé om, at arbejdet og de 37 timer, vi har struktureret det efter, ikke er en politisk men fuldstændig naturlig indretning, der ikke kan sættes spørgsmålstegn til.

Det lyder meldinger om, at eleverne mødte både Martin Henriksen og Mattias Tesfaye på deres natlige færd. De folkevalgtes reaktion på forslaget om en 15 timers arbejdsuge melder historien dog intet om.

Her kan du læse elevernes manifest, så du selv kan danne sig en holdning til deres teser: ManifestKortereArbejdsuge

Og så en advarsel: Det er krasbørstige sager

Tænketanken er et politisk valgfag på Johan Borups Højskole, der handler om at gøre op med den følelse af afmagt, man så let efterlades med i kølvandet på nyhedsstrømmen. Udgangspunktet for faget er nemlig, at vi faktisk kan gøre noget. Eleverne vælger selv det politiske tema. Hvad der derimod ligger fast, er den utopiske og radikale tænkning, der er i højsædet.

.