Forfatter
Inspiration & fordybelse
OM FORFATTERlinjen
Forfatterens værktøj er sproget, ligesom malerens værktøj er pensel og lærred, og danserens værktøj er kroppen. På forfatterlinjen får du skærpet dit sprog, din tekst og dine virkemidler, du prøver kræfter med forskellige udtryk og du vil opdage, at din litterære stemme har meget større spændvidde, end du måske tror.
Kristina Stoltz står for den daglige undervisning, men du kommer også til at møde mange andre forfattere, litterater og kunstnere til workshops, forløb og masterclasses.
Al kunst handler om eksistens, hvad det vil sige at være menneske. Du kommer til at arbejde med kreativ skrivning som et udtryk beslægtet med andre kunstarter. Når vi taler om komposition, kan maleriet indgå, og når vi taler om rytme og timing, inddrager vi musikken. Vi samarbejder gerne med andre linjer på skolen, f.eks. Musik eller Arkitektur og Kunst.
Det er ikke bare kunsten, vi lader os inspirere af: også naturvidenskab, antropologi, filosofi eller politik – hvad som helst, faktisk – kan blive inddraget i undervisningen. Der er intet, der er for stort eller småt, for abstrakt eller konkret til at det kan danne inspiration for skriften. Men først og sidst er det litteraturen, vi tager afsæt i.
TILMELDING
“Al kunst handler om eksistens, hvad det vil sige at være menneske. Du kommer til at arbejde med kreativ skrivning som et udtryk beslægtet med andre kunstarter”
Undervisningen
At læse og at skrive går hånd i hånd. Vi læser tekster fra verdenslitteraturen til inspiration.
Du skal lære at sætte ord på, hvad en tekst handler om, hvilken genre vi har med at gøre, og hvilke virkemidler forfatteren har benyttet sig af. Denne øvelse gælder til dels når vi læser færdige værker, men først og fremmest når vi på holdet laver skriveøvelser og skal læse hinandens tekster.
Vi kalder øvelsen ’tekstlæsning’, og den går i al sin enkelhed ud på at blive bedre til at analysere og fortolke den tekst, vi sidder med foran os: Hvordan forstår du din holdkammerats tekst? Hvad står der egentlig? Hvilke forslag har du til, hvordan vedkommende kan arbejde videre med teksten? Jo bedre du bliver til at læse andres tekster, jo bedre bliver du til at læse dig selv.
Johan Borups Højskole har også et hyggeligt og levende bibliotek med de 1.000 bedste bøger i verden, som kan inspirere dig og gøre dig klogere på livet.
Hver torsdag eftermiddag er der værktøjsfag. I samarbejde med et andet linjefag lærer vi at mestre et konkret værktøj, som kan styrke arbejdet på vores linje. Læs mere om værktøjsfaget her.
REFUGIErejse
Hvert semester tager vi på refugierejse. Refugierejsen bruger vi på at arbejde kunstnerisk med vores fag, udvikle vores fællesskab og som en mulighed for fordybelse og arbejdsro. Vi tager afsted med vores linje – nogle semestre sammen med en anden linje. Vi rejser lokalt med tog eller bus f.eks. til de smukke danske øer, klostre, gårde, residencies eller i shelter.
BRUG sproget
Kreativ skrivning er en øvelse i at sanse og læse den verden, vi er en del af. Hvordan sætter man ord på de ting, vi er omgivet af? Hvordan beskriver du den kop, der står på bordet foran dig med et levende og vedkommende sprog, så det bliver interessant for andre at læse?
Intet er for banalt eller kedeligt til at blive beskrevet – det handler udelukkende om, hvor præcist, du formår at bruge sproget. Vi kommer til at tale om form, stil, fortællerpositioner og billedsprog. Hvornår er en tekst et digt? Hvad er en metafor? Hvad er forskellen på kortprosa og en novelle?
"Intet er for banalt eller kedeligt til at blive beskrevet – det handler udelukkende om, hvor præcist, du formår at bruge sproget."
Få en mentor
Hvis du vælger et et-årigt forløb, får du på andet semester mulighed for at få tilknyttet en forfatter som mentor. Sammen med mentoren kan du arbejde på et længere skriveprojekt ved siden af undervisningen på højskolen. I tre timer ud over den almindelige undervisning mødes du med mentoren og har en dialog om og læsning af din tekst. Derudover kommer mentoren ind i undervisningen og laver en fælles tekstlæsning af projektet med resten af holdet. Nogle dage vil du også have mulighed for at arbejde på projektet i den almindelige undervisningstid. Ved afslutningen på semestret kan du præsentere dit mentorprojekt i en form, du selv vælger. Det kan være som hæfte, installation, performance eller i digital form.
Tidl. mentorer: Rasmus Daugbjerg, Anna Juul, Asger Schnack, Adda Djørup, Christina Nya Glaffey og Ida Marie Hede.
UNDERVISERe
KRISTINA STOLTZ
Kristina Stoltz er forfatter og debuterede i 2000 med digtsamlingen ’Seriemordere og andre selvlysende blomsterkranse’. Siden har hun udgivet en lang række digtsamlinger og romaner og har modtaget flere priser og legat for sit forfatterskab. I 2019 modtog hun Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat. Hendes seneste udgivelse er romanen ’For Evigt’ på forlaget Gutkind i 2022. Hun har studeret litteraturvidenskab og teologi på Københavns Universitet, er moderne danser fra Skolen for Moderne dans i København og Danshögskolan i Stockholm.
Marie Strøyer
Marie er uddannet fra Forfatterskolen i København i 2023 og assisterer i dag undervisningen på højskolens forfatterlinje. Hendes tekster er bl.a. blevet opført på Teater Republique og Huset. Hun skriver i øjeblikket på sin debutbog.
GÆSTEUNDERVISERE
Du kommer også til at møde en række spændende gæsteundervisere. Du får også mulighed for at møde andre stjerneforfattere på vores helt egen litteraturfestival HÖST Nordisk Litteraturfestival.
Tidligere har vi haft besøg af bl.a.: Glenn Bech, Mette Moestrup, Rasmus Daugbjerg, Christian Yde Frostholm, Julie Mendel, Luka Holmegaard, Claus Handberg, Forlaget Korridor, Adda Djørup, Christina Hesselholdt, Kirstine Roepstorff, Gerd Laugesen, Caroline Albertine Minor, Asger Schnack, Ursula Ankjær Olsen, Jonas Eika, Shadi Angelina Bazeghi, Julie Thalund, Julie Stokkendal, Eva Tind, Lars Emil Foder, Dina, Gustav Strange, Aske Viuff, Olivia Hasle Petersen, Einar Mar Gudmundsson.